Menu Sluiten

Rondreis door Vietnam

Algemeen cijfer: 9.4
Reisdatum: Februari/maart 2018
Route: Hanoi – Sapa- Ha Long Bay – Hue – Hoi An – Nha Trang – Saigon (Ho Chi Minh City/Mekong Delta)
Temperatuur: 20gr – 28gr
Beste reistijd: hele jaar (meest ideaal tussen december & maart)

Vietnam als vakantieland

In 2018 hebben we een rondreis door Vietnam gedaan. In één woord GEWELDIG! Het land ligt naast het veel bekendere vakantie en rondreis land Thailand, maar veel mooier om rond te reizen. De mensen zijn zo hartelijk, niet normaal. Ze doen alles voor je. Het kost niet veel om hier te verblijven (gem. 15 euro per nacht voor een prima hotel), de natuur is prachtig, de stranden mooi, de cultuur overweldigend, het eten héérlijk.. Gewoon perfect!

Alvast wat tips vooraf!

• Zorg voor genoeg cash geld
  • Het land is veilig om doorheen te reizen, maar wees altijd alert
  • Trek van noord naar zuid
  • Sluit af op een van de tropische eilanden in het zuiden (hebben wij niet gedaan, maar hadden we moeten doen!)

De reis naar Vietnam

Vanuit Nederland wordt er nog niet direct op Vietnam gevlogen. Zelf ben ik met China Airlines gevlogen en dat was prima. Je hebt dan wel een korte tussenstop in Taiwan, maar niet zo lang gelukkig. In totaal ben je zn 16 uur onderweg. Vanuit Parijs wordt er wel direct op Vietnam gevlogen. Misschien kan je deze twee bestemmingen wel combineren? Eerst een stedentrip Parijs & vervolgens een prachtige rondreis door Vietnam.

De rondreis door Vietnam

Starten in het noorden & langzaam aan naar het zuiden trekken is mijn tip. Vietnam is een lang gerekt land, dat veel kustlijn bevat. In het noorden is het een stukje kouder dan in het zuiden. Houd hier dan ook rekening mee. Wij startte in Hanoi en eindigde in Ho Chi Minh City. Wat ons betreft, ideaal!

Hanoi

Hotel: Hanoi La Vision Hotel

Na aankomst op de luchthaven van Hanoi, zijn we direct in de taxi gestapt. In eerste instantie hadden we een taxi geregeld via het hotel, maar deze hebben we helaas niet gezien. Na een tijdje wachten, zijn we in een andere taxi gestapt. Vermoeid van de reis zijn we een klein beetje afgezet, maar hier hadden we rekening mee gehouden. Nog steeds zijn de prijzen laag.

Eenmaal aangekomen in Hotel La Vision hebben we ons geinstaleerd en kennisgemaakt met de man achter de receptie. Een goedlachse en ontzettend vriendelijke man. Alles was mogelijk en hij deed alles voor je! De kamers zijn wat krap, maar schoon. Het ontbijt is, zoals je van een klein stadshotel mag verwachten, ok. Ei, bananen pannenkoek of toast en wat te drinken.

Bezienswaardigheden en tips voor Hanoi

Hanoi is niet een stad met mega veel bezienswaardigheden, maar je kijkt je ogen uit! Een aanrader is om een aantal routes te lopen. Zo kom je op de leukste plekken. Wat je zeker moet zien:

• Verdwaal in de Old Quarter
  • Neem een kijkje bij Hoan Kiem Lake
  • Geniet vooral van de charme en het chaotische
  • Bekijk St. Josephs Cathetral & Thang Long Water Puppet Theater.
  • Raak niet geïrriteerd door het toeteren! Het betekend dat mensen eraan komen.

Gebruik Hanoi overigens ook voornamelijk als uitvalsbasis om een aantal excursies te ondernemen. Zoals hieronder valt te lezen, zijn we vanuit Hanoi 2 dagen naar Sapa gegaan & Ha Long Bay.

Sapa

Hotel: Eden /Homestay

Vanuit Hanoi hebben we een 2 daagse excursie naar Sapa geregeld. Via het hotel hebben we deze excursie geboekt, ideaal! We werden voor de deur in een luxe bus opgehaald. Dit is een aanrader voor iedereen, je betaalt iets meer (misschien 5 euro), maar dan is het tot in de puntjes geregeld.

Na iets meer dan 6 uur kwamen we aan in Sapa. Een hooggelegen gebied in het Noorden van Vietnam. Hier leven vooral de Black Hmong bevolking. Deze zijn te herkennen aan hun zwarte kledij. Eenmaal aangekomen merk je dat ook dit een vrij hectische stad is, maar als je uit Hanoi komt valt het reuze mee. We worden door de chauffeur naar ons hotel gebracht. Het is er netjes en de kamers zijn ruim!

Tijd voor de hike

Na een heerlijke nacht was het tijd om er op uit te trekken, de bergen en rijstvelden in. Het uitzicht dat je onderweg tegenkomt is adembenemend prachtig. Helaas waren wij hier in de periode na de oogst, waardoor het een stuk minder groen was. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Let wel op als je de hike gaat doen, er zitten echt lastige stukken tussen. Je moet wel goed te been zijn om dit te doen. Houdt er daarnaast rekening mee dat je schoenen (sowieso) vies gaan worden door alle modder. Maar, als je in de gelegenheid bent, doe het!

De tweede avond slaap je bij mensen thuis in een homestay, mooie ervaring. De bovenverdieping is één open ruimte waar allemaal matrassen liggen en alle hikers die avond slapen. Na een heerlijke locale maaltijd, een warme douche en een biertje met de andere hikers is het tijd om het bed op te zoeken.

Dag 2

De volgende dag vervolgen we onze tocht door Sapa. Deze toch gaat voornamelijk door Cat Cat. Een bijzondere plek in Sapa. Dit is een stuk minder hiken, maar vooral genieten van de bijzonder straatjes, huisjes en (vervelende) verkopers. De verkopers kan je overigens makkelijk afslaan door ze te negeren.

Eenmaal terug aangekomen in de stad Sapa kunnen we nog een middag genieten van het stadje. Heel bijzonder is het niet, maar je kan hier lekker een barretje opzoeken, eten en shoppen. Vergeet niet af te dingen bij het shoppen ;-).

Na een mooie ervaring is het tijd om terug te gaan naar Hanoi. We stappen weer in de bus en 6 uur later komen we hier aan. Bij het weggaan naar Sapa hebben we geregeld dat we weer een nachtje kunnen slapen in Hotel Hanoi La Vision Hotel. Vanuit hier vertrekken we de volgende dag nar Ha Long Bay.

Ha Long Bay

Hotel: Overnachten op de boot & op een privé Eiland

Na een nacht in Hanoi worden we de volgende dag weer voor de deur opgehaald om naar Ha Long Bay gebracht te worden. Iedereen kent deze baai wel denk ik. Het is een prachtig natuur verschijnsel van rotsen in de zee (zoals je kunt zien ;-)). Na ongeveer 3 uur rijden komen we aan in een haven waar veel ‘toeristische’ boten liggen. Klaar om mensen door Ha Long Bay te varen.

Op de boot waar wij naar toe gingen, verbleven ongeveer 20 mensen. Een mooi gemixt gezelschap en iedereen had er veel zin in. Eenmaal aan boord leerde we kennis maken met de bemanning, andere passagiers, bezienswaardigheden en werden we naar de kamers gebracht.

Die dag zijn we gelijk gaan kanoën door Ha Long Bay, bezochten we een uitzicht punt over Ha Long Bay, hebben we heerlijk gegeten en er was zelfs een karaoke avond georganiseerd. Geweldig! Neem in de avond een kijkje over zee, dan zie je de boten verlicht over een pikzwarte zee, met een prachtige sterrenhemel.

Overnachten op een prive eiland

De volgende dag zouden we de nacht doorbrengen op een privé eiland. Aanrader! Hier staan ongeveer 8 hutjes op het strand, zijn apen te vinden en is een strand. Heerlijk om hier even helemaal tot rust te komen. Er is naast een plek om in de avond te eten he-le-maal niks.

Na een relaxte dag worden we weer opgehaald en worden we teruggebracht naar Hanoi. Voor dat we richting Ha Long Bay vertrokken, hebben we bij het hotel onze volgende stop geregeld: Hue. De man achter de receptie heeft voor ons een slaaptreinticket geregeld. Eenmaal aangekomen in Hanoi werden we door een vriend van de man achter de receptie (gratis) naar het station gebracht en hielp ons met het begeleiden naar het juiste spoor. Op naar Hue!

Hue

Hotel: Beaulieu Boutique Hotel

Na een prima nachttrein rit (wat ik totaal niet had verwacht), komen we de volgende ochtend rond 9 uur aan in Hue. Een klein stadje in ongeveer het midden van Vietnam. Vroeger was dit de hoofdstad en er is nog een prachtige Citadel te vonden.

We verblijven hier maar 1 nacht, maar dat was voor ons helemaal prima. Deze nacht hebben we wel in het goedkoopste maar mooiste hotel van onze hele reis geslapen. Ruime kamer, grote badkamer, goede ligging, prachtig ingericht, heerlijk buffet ontbijt in de ochtend en dat allemaal voor 20 euro. Voor 2 personen.

In Hue is het een en ander te doen, maar wij hebben alleen de citadel bezocht en gefietst door de rest van de stad ivm de geringe tijd. Je kan hier best een paar dagen verblijven, maar wij vonden het leuker om sneller naar Hoi An te gaan. De citadel is een prachtige oude plek, dus bezoek Hue zeker, al is het voor één nacht. En, verblijf in Beaulieu Boutique Hotel.

Hoi An

Hotel: Hoi An Memority Villas & Spa

Na met de trein naar Hue te zijn gegaan, zijn we met een busje naar Hoi An gegaan. Dit is een rit van ongeveer 3 uur, maar wij hadden 3 tussenstops tussendoor: de oude brug, een uitzichtpunt vanaf een pas en het strand. Zo krijg je een stuk meer van de omgeving dan wanneer je direct naar Hoi An rijdt.

In Hoi An verbleven we in Hoi An Memority Villas & Spa. Dit hotel ligt op 10 minuten lopen van het fantastische, magische en sprookjesachtige centrum van Vietnam. Uit de drukte, maar zo middenin het gebruis. Ook was het strand vanaf hier goed per fiets te bereiken.

In Hoi An kan je wel langer dan een week verblijven. Het strand is heerlijk, het stadje ontzettend prachtig (unesco erfgoed!), leuke eetcafeetjes.. De sfeer is gewoon magisch. SLA HOI AN NIET OVER ALS JE IN VIETNAM BENT!

Na 4 dagen was het voor ons tijd om door te gaan naar onze volgende top, Nha Trang. Na de normale bus, de boot en trein te hebben gehad als vervoersmiddel, kiezen we ervoor om met de nachtbus te gaan..

Nha Trang

En dat was geen goed idee. We hadden geluk dat we een plek hadden in deze bus. Er lagen mensen in het gangpad, de wc was niet in gebruik, het was vies en we kwamen midden in de nacht (rond 5 uur) aan in Nha Trang.

Na deze nare rit, kwamen we aan in het hotel. Dit hotel had geen 24uurs receptie en er lag alleen een nachtbewaker te slapen. Deze wisten we wakker te maken, maar spraak geen woord Engels. Na wat communiceren met handen en voeten konden we de tassen laten staan en later terugkomen om in te checken. Sta je dan, om half 6 in de nacht in een wild vreemde stad. Maar, er was een troost. We besloten richting het strand te gaan en daar te wachten. Wat bleek.. De inwoners van Nha Trang waren al wakker en deden hun ochtengymnastiek! Onwijs grappig om te zien.

Over Nha Trang ga ik niet veel schrijven. Er zijn veel russen, het strand is heerlijk, maar that’s it eigenlijk. Voor de cultuur, natuur of inheemse bevolking hoef je hier niet naar toe. Alleen voor een chill strand en russen.

Na een paar prima dagen (maar je kan Nha trang beter overslaan) gingen we door naar onze laatste bestemming: Ho Chi Minh city. Met de bus zouden we niet meer gaan, maar, gelukkig konden we voor 4 tientjes per persoon met het vliegtuig. Zo gezegd, zo gedaan!

Siagon/Ho Chi Minh City

We vlogen vanaf Dha Nang naar Ho Chi Minh City. Een drukke stad vol met historie. Verblijven deden we in Cozy House 160. Een prima verblijf gehad, maar ik denk dat er leukere hotels in de stad te vinden zijn.

In Ho Chi Minh City is veel hoogbouw te vinden. Hierdoor kan je prachtig wat drinken of dineren in een van de vele rooftop barren. Vanaf hier heb je prachtig uitzicht over de stad. Zelf heb ik heerlijk gegeten bij [RESTAURANT] en zijn we in de avond een keer heel sjiek (let niet op de westerse prijzen) wat wezen drinken bij [ROOFTOP BAR].

Verder kan je ook hier heerlijk verdwalen door de straten van Ho Chi Minh City. Ze zijn nog 5x zo druk als in Hanoi. Maak een paar prachtige wandelingen en bezoek de oude markt. Zo ga je op in het leven van Ho Chi Minh City.

Wat ook echt het bezoeken waard is, is het war museum. In Vietnam is in de jaren 70 hard gevochten. Dit zie je allemaal terug in dit museum. Ook is de laffe daad met het orange gas hier prachtig in beeld gebracht. Bij het zien van de foto’s krijg je direct kippenvel..

Ook is de mekong delta vanuit Ho Chi Minh City goed te bereiken. Hier wordt veel verhandeld en is een mooie regio rondom de delta. Wij zijn hier een dag geweest. Voor ons was dit genoeg, maar je kan hier ook mooi overnachten heb ik vernomen.

De laatste avond in Vietnam

Onze laatste avond wilde we bijzonder afsluiten. Dit hebben we gedaan door te dineren bij ‘Dining in the Dark’. Wat een ervaring zeg! Na afloop wordt verteld wat we gegeten hebben. De man die het ons kwam vertellen bleek Nederlands & de eigenaar te zijn. Wat een gaaf concept zeg en mooi wat dit bedrijf voor de dove en blinde mensen in Vietnam doet. Na een paar drankjes bij een luxe rooftop bar was het de volgende dag tijd voor ons om terug te gaan naar huis. Vietnam, bedankt!